神田さおり
ARTIST/踊絵師
” 踊と破壊と創造と ”
その瞬間のエネルギーに身を委ね、湧くままに踊り描くことで
人間の持つプリミティブな悦びの解放を表現しています
出逢った生身の人々と国籍・人種・性別・年齢を超え
悦びを分かち合い その光を 描いてゆく
月がやさしく煌めくように
どんな闇にも かならず光が蘇ることを信じて
多謝
描幸
SAORI KANDA
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山口県徳山生まれ 自由学園幼児生活団 武蔵野美術大学視覚伝達デザイン学科卒
幼い頃、バグダッド(イラク)とドバイ(UAE)にて育ち
世界のうつくしさと共に日本への憧憬を強烈に体験する
世界中を旅しながら様々な土地や人々との出逢いに全身で感応し、そのエネルギーを表現し続ける
アートパフォーマンスでは、身体全部で音楽の波を感じとり
描いている肉体自ら絵の一部となり大画面を踊りながら描き上げる
生き物の様に変化し続ける画面は、描かれては壊されまた産まれ、自由奔放な命がほとばしり
その身体的表現は白髪一雄、ジャクソン・ポロックなどアクションペインティングの系譜と繋がる
照明、音楽、ダンス、香、衣装、ヘアメイク、舞台美術、等様々な表現を巻き込み空間を満たす独自のアートパフォーマンスは舞台芸術として評価され、世界遺産/沖縄中城跡、奈良/天河大弁財天社、岡山/吉備津彦神社にて奉納踊描を納める他
台湾・上海・香港・アメリカ・スイス・フランス・カザフスタン・インド・ミャンマー・フィリピンなど世界各地に招聘される
描き上げた作品を国内外のミュージアム、ギャラリー、アートフェアーにて発表
NISSAN,Canonなど数多くの企業コラボレーションを始め
現代アーティストとして多岐にわたる分野にて表現活動を行う
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2018年より #テクノロジーと神秘[ 聖 域 ]というコンセプトを掲げ
VR/ARテクノロジーと協働し、人間が本来もつ本能・神秘感覚を覚醒することを目指した
現代アートプロジェクトを始動
京都造形美術大学特別講師として登壇
建設会社/濱崎組TVCM出演
TBS TV「極限アーティスト」出演
フィギュアスケーター高橋大輔氏とプロジェクタションマッピングアートセッション
Dragon Ash [ Lily ]MV出演
与論島満月のアートイベント「月酔祭」オーガナイズ
U.S.A野外ステージ[REDROCKS]にてサイケデリックアーティストShpongleとのセッション
中之条ビエンナーレ参加作家として四万温泉/湯元四萬館/天井画制作
母校・武蔵野美術大学美術館でのパフォーマンス
映画監督・河瀬直美氏のフランスドキュメンタリー映画” Variations Kawase ” (Film by Yves Montmayeur)への出演
etc
踊絵師と美術史
文/奥岡新蔵
神田さおりは山口県徳山生まれ、バグダッドとドバイで幼少期を過ごし、現在は東京に拠点を置きながら現代美術家として活動しています。
人間のプリミティブな階層に潜む感情を、舞踊と絵画を融合させたアプローチ方法によってパフォーマンスや絵画制作のかたちで表現し続けてきた神田は、自身の存在について“踊絵師”という形容を使います。
舞踊と音楽、衣装、照明演出、映像演出などを巻き込み、オーディエンスを目の前にして行われる彼女のアートパフォーマンスは、一見すると舞台芸術的なメディア性、総合性が感じられる類のものに映ります。
しかしその背景において横たわるのは、彼女が語るところによれば、描かれている絵画そのものに描き手である自身の肉体、音楽や舞踊によって掻き立てられた情熱性、そして行為性を組み込んでいく志向性であると言い、それは白髪一雄(1924-2008)やジャクソン・ポロック(1912-1956)らが展開した、絵画における行為性や無意識的イメージの表出を重視したアクション・ペインティングという、美術史の流れの一つを汲む絵画制作の姿勢とも言えるでしょう。
「私にとって”踊る”という行為は”いのり”そのものであり、自分という存在や意図を離れて、より無意識的に大宇宙と繋がって表現する重要な入り口(儀式)だと感じています。」
と本人が語るように絵画制作における彼女は作品に恣意性をもたらす役割ではなく、あくまでも普遍的なレベルに潜む事柄を具象化する、一人の媒介者のごとき立ち位置を保ちます。
抽象絵画の歴史における伝統的な流れに接近しながらも、しかし神田が彼女自身の独自性を失わない所以は、やはり彼女が舞踊と音楽を取り入れるところにあるのでしょう。
キャンバス、絵の具、絵筆やアーティスト自身の肉体を構成要素にするアクション・ペインティングの世界に、神田は舞踊と音楽という新しいアングルを持ち込みます。
それらのみならず、自身のアートパフォーマンスについて参加者を含めた全ての人々が神秘的な経験を共有する儀式であるとする彼女は、自身が舞台へ上がる際に感じる特別な、五感の先にある存在を可視化し、かつ共有出来るのではないかという意図からVRやARといったテクノロジーの最前線にある存在を恐れずに自身の活動に取り入れていますが、そうしたデ・クーニングらの時代にはなかった現代の諸要素、しかも現代生活の周辺にあって無視しえない要素を、人間の深層性を具現化するという自分なりの文脈上から用いる点が、現代生活におけるテクノロジーを媒介にした共有文化を背景に見るならば、まさに神田の革新性であると言えるでしょう。
ポータブルなデバイスなど遠隔の通信手段が著しく発達した私たちの日常では、今や音楽やダンスは何処にいてもそのコンテンツにアクセスが出来きる、ごく当たり前な日常的存在と言えますが、神田はそれらメディア・アート的諸要素を伝統的なムーブメントであり絵画制作の方法であるアクション・ペインティングとミックスさせ、アップデートし、新しい表現を生み出します。その姿勢は、もはや停止したムーブメントであるアクション・ペインティングを現代の方法や手段によって新たに呼吸させるような、つまり美術史の中に横たわって動かなくなった事柄を現代とその先に存続させていく、いわば現代における美術の使命と方法の一つの提示する行為と言えるのではないでしょうか。
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LIFE PAINT —神田さおりの創作—
藤田 千織(東京国立博物館 研究員)
神田さおりは、自らの創作を LIFE PAINT と表現する。
人生を描く。人生を通して描く。人生をかけて描く。
いずれにも受け取れる言葉だ。
描くこと。
それは単なる制作活動を越え、
彼女の人生における出逢いと成長を綴ることでもある。
神田さおりの作品につねにあるのは、
花のような、躯(からだ)のような、はたまた見知らぬ国の景色のような、
熱情を湛えて息づく線と色の祝祭だ。
これを生み出す神田さおりとは、どのような人物なのか。
幼少期をバグダッドとドバイで過ごした彼女には、
つねに遠い日本への憧れがあったという。
たしかに、人体表現や緻密な紋様、流れるような曲線など、
アラブ世界の影響と日本的ルーツを感じさせる要素の両方が
分かちがたく絡み合っているように思える。
彼女は、溢れんばかりの情熱とともに生きている。
絵を描き、人や土地との出逢いを求め、旅に出て、語り、耳を傾け、
悩み、壊し、笑い、創り、涙し、生き、交感し、また描く。
全身全霊で。
それがパフォーマンスの場であれ、
タブロー作品の制作であれ、
音楽やファッションなど他分野とのコラボレーションであれ、
彼女のすることは変わらない。
全身でその出逢いに飛び込み、
心をぶつけ、感じあい、迸り出るものに身を委ねて絵筆を走らせる。
神田さおりのすべての作品に通底するふつふつとした「熱」は、
彼女が生きる上での、あらゆる人やモノや場所との出逢いの
化学反応から生じる「熱」なのだろう。
LIFE PAINT. 生き切ることが、描くこと。
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▽個展▽
Kazakhstan/Almaty Museum
香港/Red square gallery
台湾/Sincewell gallery
東京/新生堂画廊
東京/西武美術画廊
東京/TRiCERA Museum
東京/日本橋三越
東京/帝国ホテル
東京/高島屋貴賓会
東京/Beams b-gallery
etc
▽グループ展▽
NY/WhiteBox[ Imerging Tokyo by Tagboat ]
東京/アート解放区EATS日本橋 by Tagboat
東京/Independent Tokyo by Tagboat
東京/六本木ヒルズA/Dgallery[ブレイク前夜展]
東京/Bunkamura gallery[ブレイク前夜展]
台湾/DaliArtPlaza [TOKYO ILLUSION by Tagboat]
東京/渋谷西武美術画廊 [シブヤスタイル]
▽アートフェアー▽
青山スパイラル/エマージング・ディレクターズ・アートフェア [ULTRA001]
ArtFair Shanghai
▽企業コラボレーション▽
NISSANカレンダーアートワーク担当
Alfa RomeoTVCM出演
TOYOTA Lexuas RX 展示会出演
Canon EOS 5D Mark III 公式ムービー出演
TAITTINGER party@東京国立博物館宝物館出演
Carl.F.BUCHERERのPathos Princessアンバサダー就任
VIVIENNETAM展示会出演&コラボドレス発表
Shuuemura展示会出演
Xgames China アートワーク担当
Whotel Shanghaiアートワーク担当
COMTESSE アートワーク担当
etc
▽フェスティバル出演▽
FUJIROCK festival
Hungary O.Z.O.R.A. festival
U.S.A Oregon global eclipse gathering
India Dance of shiva
中津川THE SOLAR BUDOKAN
ZIPANG
etc
受賞歴
2019 Contemporary Art Fair [ Independent Tokyo ] オーディエンス賞受賞
2016年 CARL.F.BUCHERER 'Pathos Woman Award' Pathos Princess受賞
2013 NISSAN_SAORI KANDA CalendarがA'DESIGN AWRD (Milan Italy)の Graphics and Visual Communication Design部門最高賞プラチナ受賞
ARTIST / Contemporary art performer
SAORI KANDA
Dance, Destruction, and Creation
I let my body move with the energy of that moment
I let my body dance and paint
And I express the primitive joy of human being
Transcending nationalities, races, sexes, and ages of those who I encounter
I share the joy and paint the light of joy
As the moon gently shines
I believe the light revives upon any darkness
SAORI KANDA
ー
SAORI KANDA was Born in Yamaguchi Prefecture (Japan)
She grew up in Baghdad(Iraq) and in Dubai (UAE) in her childhood.
This experience gave her a great opportunity to see the beauty of the world as well as a strong sense of longing for Japan.
She keeps traveling around the globe, visiting new places, meeting new people, and those are the energy for expressing her passion.
” LIFE PAINT ” is her form of ART.
She uses her entire body to feel the waves of music and draw her unique piece of art on a large canvas as if she dances.
She breathes a life into the canvas. Her work grows and become filled with freewheeling spirits by experiencing the cycle of destruction and rebirth.
She, as a painter, becomes a part of her own work and her outstanding performance attracts offers from all over the world.
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Saori Kanda was born in Tokuyama, Yamaguchi Pref., Japan, and spent her childhood in Baghdad and Dubai, now works as a contemporary artist based in Tokyo.
Kanda has continued to express the emotions hidden in the primitive human hierarchy in the form of performance and painting through an approach that combines dance and painting, and uses the term “Odori Eshi” to describe her existence.
Her artistic performances, which involve dance, music, costumes, lighting, and film production, and which are performed in front of the audience, at first glance appear to be of the kind that can be perceived as theatrical and artistic media.
But what lies in the background, she says, is an inclination to incorporate into the painting itself the body of the painter, passion aroused by music and dance, and activeness, which can be said to be one of the approaches to the art history of action painting developed by Kazuo Shiraga (1924 -2008) and Jackson Pollock (1912 -1956), which focuses on the expression of activeness and unconscious images in painting.
”For me, the act of “Inori” is the very act of “dance” and I feel that it is an important entrance (ritual) to express unconsciously the connection to the universe, away from my existence and intention.”
As she says, she does not play a role of arbitrariness in the production of paintings, but maintains her position as a mediator who embodies the things hidden at the universal level.
Although she approaches the traditional trend in the history of abstract paintings, the reason why Kanda does not lose her own originality is that she introduces dance and music.
In the world of action painting, which consists of canvases, paints, paintbrushes and artists’ own bodies, Kanda brings new angles of dance and music.
Not only that, but also that, as a ritual in which all people, including participants, share a mystical experience about their art performance, she embraces her own activities from the very beginning of technology, such as VR and AR, with the intention of visualizing and sharing the special existence beyond the five senses that she feels when she gets on stage.
In our daily life, where remote means of communication such as portable devices have developed remarkably, music and dance can be said to be the commonplace everyday being able to access the contents anywhere, but Kanda mixes and updates these media-artistic elements with action painting, which is a traditional movement and a method of painting creation, and creates a new expression. This attitude can be said to be an act to present one of the missions and methods of modern art, that is to say, to make action painting, which is a movement that is “It’s over.”, breathe new life by modern methods and means, that is to say, to continue things that are not moving to lie in the history of art in the present and beyond.
(Text/Shinzo Okuoka)
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LIFE PAINT -Saori Kanda’s Creation
Saori Kanda calls her own creative work ‘LIFE PAINT’.
To draw life. To draw throughout her life. Or to draw staking her life.
You may take her words however you can.
To draw.
For her, it is not just to create artworks but it is to record her
encounters and her growth.
What you see in her work always is a festival of lines and colors that
breathes heavily holding enthusiasm within.
It is like a flower, like a body, or like a landscape of an unknown country.
Who is Saori Kanda that creates this?
Having spent her childhood in Baghdad and Dubai,
she says she always had a longing for Japan, a far country from where she was.
Certainly, in her work, it seems that influences from Arabic world and
elements of Japanese roots are inseparably interwoven in her depiction
of human body , detailed patterns, and the curves of her flowing
brushstrokes .
She does live with unbridled enthusiasm.
She draws, longs for encounters with people and places, travels,
talks, listens, gets worried, breaks, laughs, creates, sheds tears,
lives, communicates, and again, draws.
With all her strength and all her heart.
It does not matter if it is a live painting performance , a creation
of tableau, or a collaboration with other fields such as music,
fashion, and so on. She does what she does.
She jumps into the encounter throughout her body, communes with it,
and devotes herself to it. Then, she lets her brushes run.
The ‘heat’ that is boiling in all Saori Kanda’s work is the ‘heat’
liberated in a chemical reaction of the encounters with people,
things, and places throughout her life.
LIFE PAINT. To live out her life is to draw.
(text by Chiori Fujita / Curator at Tokyo National Museum,Translationed by Kenjiro Otani)
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ART PERFORMANCE
FUJIROCK FESTIVAL, O.Z.O.R.A. festival,Oregon global eclipse gathering,and RED ROCKS(U.S.A) w/SHPONGLE,Tour in India,HongKong,,Taiwan,Myammer,France,Switzerland,and U.S.A
SOLO EXHIBITON
Museum in Kazakhstan,Hongkong,Taiwan,and Tokyo.
Collaboration
Canon,TOYOTA,NISSAN,MASERATI,AlfaRomeo
TAITTINGER,Cartier,CHAUMET,CARL.F.BUCHERER,VIVIENNETAM,MDNASKIN,shuuemura,etc
Awards
2019 Contemporary Art Fair [ Independent Tokyo ] Audience Award
2016 CARL.F.BUCHERER 'Pathos Woman Award' Pathos Princess
2013 A'DESIGN AWARD (Milan Italy)Graphics and VisualCommunication Design